AKO POSTUPOVAŤ PRI VYSIELANÍ A PRIJÍMANÍ TIESŇOVÝCH VOLANÍ


Pri tiesňovej komunikácii cez rádio môžeme byť v zásade v dvoch pozíciach – ako volajúci, ktorý sám potrebuje pomoc, či túto potrebuje niekto v jeho blízkosti alebo ako prijímajúci, ktorý zachytí cez rádio volanie o pomoc a toto volanie by mal v ďalšom kroku odovzdať – odoslať vhodným spôsobom na linku 112. Aj keď prijímajúci operátor nie je linkou 112, v konečnom dôsledku tiesňová správa, ktorú prijíma je určená pre túto linku a mala by preto obsahovať všetko, čo by potreboval operátor linky 112, aby mohol správne vyhodnotiť volanie a poslal na určené miesto správnu pomoc. Preto sa najprv pozrime na to, čo obvykle zisťuje od volajúceho operátor linky č.112. Je toho pomerne veľa.


INFORMÁCIE VYŽADOVANÉ OPERÁTOROM PRI TIESŇOVOM VOLANÍ NA LINKU 112

Miesto udalosti:  a to kraj, okres, obec, ulicu a podobne, čo sú informácie nevyhnutné na to, aby záchranné zložky sa dostavili na správne miesto udalosti. Pozor napríklad na podobné mená obcí , ktoré sa nachádzajú v iných okresoch !!!.  Rovnako nestačí len určenie ulice v meste,  pretože mená ulíc sa v rôznych mestách opakujú. Musí byť aj informácia o obci/meste, ktorého sa to týka.

Okrem čo najpresnejšieho určenia miesta udalosti (súradnice, orientačné body, názvy …) je veľmi potrebné, aby sme popísali aj prístupové cesty pre zásahovú techniku. Ak je to možné, je vhodné, aby sme potom počkali na príjazd jednotky na vhodnom mieste a ukázali záchrannným jednotkám miesto udalosti, ktoré môže byť aj nenápadné . Od toho ako presne je určené miesto udalosti závisí rýchlosť príjazdu zložiek a kvalita pomoci. Pretože ak veliteľ zásahu pozná dobre a správne miesto udalosti, vie sa rozhodnúť, akú príjazdovú trasu zvolí , akú techniku vyšle (pretože nie každá technika prejde všade) a aké vecné prostriedky sa použijú. Ako oznamovatelia nehody musíme počítať aj s tým, že operátor tiesňovej linky nám môže volať späť.

Popis udalosti: Tu sa snažíme o čo najpresnejší popis udalosti, ktorej sme účastníkmi alebo svedkami. Popíšeme rozsah postihnutia, poranenia, úrazu, to či je postihnutý pri vedomí alebo nie, rozsah krvácania  atď. Popíšeme charakter nehody, počet účastníkov a podobne.

Popis postihnutého / postihnutých:  ak postihnutého poznáme tak jeho meno, pohlavie, vek, ak postihnutého nepoznáme (nevieme zistiť jeho meno) tak aspoň uvedieme približný vek,  pohlavie, nejaké poznávacie znamenie napr. farbu oblečenia a podobne.

Informácie o volajúcom: Tu sa ako volajúci  identifikujeme (meno, priezvisko) a  uvedieme aj vzťah k postihnutej osobe / osobám  (osoba blízka , alebo nám neznáma).  Inak reagujú na stresovú situáciu  blízke osoby a inak nezainteresované osoby. 

Tento rozhovor s operátorom tiesňovej linky môže byť aj dlhší a v stresovej situácii môže byť náročné ho zvládnuť a v pokoji odpovedať na otázky, ktoré kladie operátor a ktoré sa nám zdajú bezvýznamné. Neostáva nám nič iné len zachovať pokoj a vecne a čo najpresnejšie odpovedať na všetky otázky  a v ďalšom postupovať podľa pokynov operátora. Ide o záchranu životov!!!


VYSIELANIE TIESŇOVÝCH SPRÁV

Ak teda my sami sme v núdzi, alebo sme svedkami nejakého nešťastia, nevieme sa dovolať na linku 112, alebo iné tiesňové linky a ideme vysielať informáciu o vzniknutej mimoriadnej udalosti cez rádio, mali by sme si uvedomiť, že druhej strane musíme poskytnúť informácie v uvedenej štruktúre ako pre linku 112, teda

  • čo najpresnejšie informácie o mieste udalosti
  • čo najpresnejší popis udalosti, rozsah zranenia, počty postihnutých atď
  • informácie o postihnutých ak ich vieme zistiť, alebo aspoň ich charakteristický opis
  • informácie o volajúcom a či má nejaký vzťah ku ostatným účastníkovm.

Pritom, keďže prijímajúci operátor nie je profesionál z linky 112, nemusí nás navigovať, aké informácie mu ešte máme poskytnúť. Preto bude najlepšie, ak budeme čo najpresnejší a najobsažnejší už pri prvom kontakte, pretože nevieme, či sa nám podarí kontaktovať s protistranou aj opakovane s odstupom času.

Toto nie je jednoduchá úloha a zvlášť v situáciach ak sa mimoriadna situácia dotýka blízkych osôb voajúceho, vtedy aj volajúci bude veľmi chaosiť. Ale ak sme pripravení, tak aj túto náročnú úlohu zvládneme správne.


PRÍJEM TIESŇOVÝCH SPRÁV

V opačnom prípade, keď prijímame cez rádio tiesňovú informáciu od niekoho iného, sme vo výhode, že na nás táto situácia až tak nedolieha a preto by sme mali zachovať pokoj a rozvahu a pokúsili sa od volajúceho získať všetky vyššie uvedené informácie aj keď volajúci ich poskytuje chaoticky. Dobre cielenými otázkami sa budeme následne snažiť upresniť či doplniť niektoré chýbajúce informácie. Ak to neurobíme v prvom kontakte s volajúcim, tak môžeme mať neskôr problém s tým, že to nebudeme vedieť upresniť operátorovi linky 112 a spätný pokus o opätovné nadviazania kontaktu s volajúcim môže byť z rôznych dôvodov problematickým až neúspešným. Volajúci môže upadnúť do bezvedomia, može sa mu vybiť batéria v rádiostanici a podobne. Ak však operátor linky 112 nebude mať prostredníctvom nás dostatok informácií alebo len veľmi nepresné informácie, veľmi to sťaží jeho úlohu vyslať na správne miesto správnu pomoc.

Dôležitým prvkom príjmu tiesňových správ je okamžitý zápis všetkých informácií od volajúcej stanice, pretože s odstupom času si to už nemusíme presne pamätať a môžu sa informácie skomoliť, čo môže neskôr ohroziť alebo znemožniť záchranu. Preto ak je to možné, pokúsime sa nahrávať tiesňové volanie napríklaf pomocou aplikácie na záznamu zvuku (diktafón), ktoré sú v takmer všetkých mobiloch.

Keď máme pripravené a zoradené všetky informácie o tomto tiesňovom  volaní a o situácii volajúceho (volajúcich), môžeme odovzdať tieto informácie ďalej záchranným zložkám cez číslo 112. Spôsob, ako sa to zrealizuje môže závisieť od okolností na strane prijímajúceho – či má napríklad možnosť volať na číslo 112 alebo nie.

Tu je možné, že záchranári budú potrebovať ďalší kontakt s postihnutým/mi, preto bude potrebné zverejniť aj frekvenciu (kanál), na ktorej bolo zachytené toto tiesňové volanie. Je otázne, či záchranári z IZS budú mať možnosť priamej komunikácie s postihnutými na rádioamatérskych frekvenciách, preto je možné, že budeme požiadaní o ďalšiu asistenciu v tejto záchrannej akcii a o nadviazania ďalšieho kontaktu s volajúcimi. To samozrejme nesmieme odmietnuť. Musíme udržiavať s postihnutými spojenie, pokiaľ je to možné z ich strany. Aby sa šetrili batérie v rádiostanici (hlavne na ich strane)  je vhodné si stanoviť dohodnuté časy, kedy sa budú opakovať krátke kontrolné spojenia.

Možností, ako sa môže udiať takéto alebo podobné tiesňové volanie a následné odovzdávanie informácií na linku 112 je veľa, vždy však musíme zachovať pokoj a snažiť sa o získavanie čo najlepších a najpresnejších informácií od volajúcich. Aj ten, ktorý nie je postihnutý, ale len prijíma takéto tiesňové volanie sa nakoniec dostane do stresu, ktorý však musí vedieť zvládať a konať „profesionálne“ hoci je „len“ (rádio)amatér.


Posledná úprava príspevku: 31.10.2023


Design a site like this with WordPress.com
Začíname